MANIFEST Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. GRUP DE TREBALL SOBRE DISCAPACITAT DE LA FUNDACIÓ ISONOMIA. Castelló de la Plana, 3 de desembre de 2023

logotip_Grup_de_Treball_sobre_Discapacitat_Isonomia_(2017)

Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat
GRUP DE TREBALL SOBRE DISCAPACITAT DE LA FUNDACIÓ ISONOMIA
Castelló de la Plana, 3 de desembre de 2023

El Grup de Treball sobre Discapacitat de la Fundació Isonomia, entitat lligada a la Universitat  Jaume I de Castelló de la Plana, commemora el Dia Internacional de les Persones amb  Discapacitat, com ve fent cada 3 de desembre, reivindicant amb un manifest el compliment de  la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat i la inclusió  els seus manaments en tota la legislació, tant estatal com autonòmica.

Perquè l’exercici dels drets de les dones i homes amb diversitat funcional no és real ni efectiu, com els succeeix a tots els col·lectius més vulnerables de la societat i cal estar-hi sempre alerta. Sobretot quan la inestabilitat política mundial, causada sobretot pels conflictes bèl·lics, afecta l’economia global i, com és habitual des dels principis dels temps, fa més pobres les persones que ja pateixen més vulnerabilitat i més riques les que ja eren multimilionàries. I això ho palesen les llistes que cada any es fan públiques. Les mesures de baixades o eliminació d’impostos solen beneficiar a qui més ingressos i patrimoni tenen, a més de derivar en retallades d’ajudes i serveis socials necessaris per a atendre a la ciutadania amb més dificultats.

El Grup de Treball sobre Discapacitat de la Fundació Isonomia, durant l’any 2023, ha continuat editant presentacions audiovisuals sobre temàtiques que afecten a les persones amb diversitat funcional. Al gener es va tractar l’Estratègia europea sobre els drets de les persones amb discapacitat 2021-2030 i es va comptar amb la intervenció de membres de l’Associació Viva (Vida Independiente en Viviendas Asistidas), els quals van explicar el projecte de vida independent pel qual aposten des de l’associació, d’acord amb l’esmentada Estratègia europea. Recordem que per a desenvolupar una vida independent és indispensable l’assistència personal, i, en general, les decisions que es prenen des de les diverses administracions desvirtuen un dels principals objectius d’aquest recurs: que l’ha de gestionar  la pròpia persona usuària, com es diu en l’observació número 5 de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat.

«Dones referents amb diversitat funcional en les STEM», un audiovisual dedicat a visibilitzar  dones referents amb diversitat funcional vinculades amb les àrees STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), va servir per a commemorar el 8 de Març, Dia Internacional de les Dones. Recordar que en aquestes matèries segueix havent un biaix exagerat entre el nombre  de dones i homes que s’hi matriculen; l’alumnat femení segueix sent una minoria.

El tercer audiovisual d’aquest any fou «Unitat de Diversitat i Discapacitat – Universitat Jaume I»,  en el qual es presenta l’esmentada Unitat que té com a missió desenvolupar el Pla d’Inclusió per a Persones amb Discapacitat a la Universitat Jaume I (UJI). És el referent a l’UJI per a temes de sensibilització, atenció, suport i accessibilitat per a persones amb discapacitat i necessitats específiques de suport educatiu.

Al setembre es va editar la presentació audiovisual titulada «Persones amb diversitat funcional visual. Reflexions», que gira al voltant de tres experiències de persones amb diversitat funcional visual des de tres àmbits diferents: l’ocupació, la sanitat i la comunicació. Les seues reflexions fan evidents que les dificultats amb que s’hi topen en el seu dia a dia deriven de la manca de sensibilitat d’una societat que no es preocupa prou del compliment de l’accessibilitat que necessita aquesta part de la ciutadania.

I «Dones sordes, maternitat i lactància: estudi 2023-2025» ha sigut el darrer audiovisual d’enguany, que informa de la investigació sobre lactància materna en dones sordes, impulsada por Inés Pla Serrano, matrona i estudiant de doctorat en Ciències de la Infermeria en la Universitat Jaume l, i Desirée Mena- Tudela, professora de la citada universitat. Una investigació imprescindible per a conèixer les necessitats de les dones sordes de les quals, en aquesta matèria, només hi ha sis estudis fets.

Volem tancar manifestant tolerància zero cap als feminicidis masclistes, una lacra que no deixa de ser notícia, i que només és la punta de l’iceberg, sobretot en el cas de les dones amb diversitat funcional. I posar en valor la diversitat i la igualtat amb el nostre ja tradicional lema: «Totes les persones som diferents. Totes les persones som iguals.»

Manifest en castellà